Pierwszy krok w identyfikacji kryzysu, to świadomość przedsiębiorcy, który zauważa problem.
Jednak ze względu na specyfikę zjawiska, a przynajmniej jego pierwszej fazy – potencjalnej, często jest ono traktowane jako „normalne” funkcjonowanie na polskim rynku. Nie raz słyszeliśmy: „cóż w tym dziwnego na polskim rynku, że relatywnie rosną koszty, że trzeba ograniczać nowe przedsięwzięcia, czy rośnie zadłużenie wobec kontrahentów”. Bez systemów wczesnego ostrzegania to „normalność”.
ŚWIADOMOŚĆ POJAWIA SIĘ DOPIERO W FAZIE UKRYTEJ, WBREW SWOJEJ NAZWIE, TO FAZA, KTÓRA UWIDACZNIA KRYZYS.
Wtedy pojawiają się już widoczne symptomy:
- większa liczba wezwań do zapłaty,
- liczne zmiany dostawców,
- brak możliwości korzystania z rabatów,
- coraz częstsze przekraczanie terminów płatności,
- przedłużanie linii kredytowych,
- wzrost wykorzystania weksli,
- wzrost zadłużenia bez wystarczającego uzasadnienia,
- opóźnienia w przekazywaniu danych finansowych.
To tylko część z tych dotyczących kryzysu w obszarze finansów przedsiębiorstwa. Następnym etapem są postępowania windykacyjne, sądowe, egzekucyjne – to już nie dolegliwość, a stan chorobowy oraz wyraźne zaburzenie w normalnym funkcjonowaniu firmy. Często zamyka to dostęp do zewnętrznego finansowania przedsiębiorstwa, które w naszych warunkach rynkowych jest niezbędne.
Powyższe symptomy dotyczą tylko kryzysu obszarów finansów firmy. Sytuacje kryzysowe (także z obszaru finansów) mają swoje źródło w kryzysie obszaru zarządzania, zarządzania ludźmi, obszarze sprzedaży, obszarze organizacji, w zakresie inwestycji. Wszystko to finalnie ma wpływ na kryzys w obszarze finansowym funkcjonowania przedsiębiorstwa, którego efektem jest upadek firmy.
Podstawą pomocy w sytuacji kryzysu jest:
- identyfikacja obszarów zagrożenia,
- ocena i określenie przyczyn kryzysu,
- zbadanie nasilenia symptomów,
- analiza wpływu kryzysu na otoczenie biznesowe.
NALEŻY OKREŚLIĆ STRATEGIĘ PRZEDSIĘBIORSTWA, KTÓRA DOPROWADZIŁA DO SYTUACJI KRYZYSOWEJ I DOKONAĆ GŁĘBOKIEJ ANALIZY KAŻDEGO OBSZARU W FIRMIE, KTÓRY MOŻE GENEROWAĆ PROBLEM.
Równolegle podejmujemy szybkie decyzje, wnikliwie przemyślane, powstrzymujące pogłębianie sytuacji kryzysowej. Pierwszym krokiem jest uporządkowanie sytuacji wewnętrznej firmy w relacji do otoczenia np. negocjacje z wierzycielami, instytucjami finansowymi, wsparcie prawne. Oprócz reagowania na bieżącą sytuację, trzeba angażować potencjał przedsiębiorstwa, optymalizować zasoby w rozwiązywaniu zagadnień związanych z przyszłością.
Prosto – przygotowujemy program zwalczania kryzysu, który można opisać w dużym skrócie w następujący sposób:
- diagnoza przyczyn kryzysu,
- analiza objawów i rodzaju zagrożeń,
- wdrożenie efektywnych rozwiązań.
Istota programu:
- sposoby przeciwdziałania skutkom kryzysu,
- przywrócenie właściwego funkcjonowania przedsiębiorstwa.